آرام گستر پارس ، هر چه که برای ساخت یک اتاق آکوستیک نیاز دارید، برای شما فراهم می‌کند. عایق‌ها و تجهیزات آکوستیک ما، با بالاترین کیفیت، یکی از بهترین انتخاب‌های موجود در بازار هستند.
این پنل‌ها برای ایجاد یک اتاق مناسب برای ضبط صدا است. ما تمام تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد یک اتاق آکوستیک را به صورت یکجا داریم. از پنل آکوستیک و فوم آکوستیک گرفته تا ایزلاتورهای با کیفیت بالا. همچنین، در تمام این مسیر همراه شما خواهیم بود تا بتوانید اتاق دلخواه خود را طراحی کنید. فوم‌ها و پنل‌های آکوستیک موجود، برای ایجاد انواع اتاق صدا و استودیو کاربرد دارند.

ساخت استودیو حرفه‌ای با هر بودجه‌ای

برای ساخت یک استودیو در منزل، نیاز نیست که هزینه‌های گزافی انجام دهید. تجهیزات مورد نظر، در همه‌ی رنج‌های قیمتی با کیفیت مناسب وجود دارند. از پنل آکوستیک ارزان تا نمونه‌های لاکچری‌تر. ضبط موسیقی کاریست که قبلا فقط توسط متخصصان در استودیوهای بزرگ انجام می‌شد. اما هم اکنون در ابعاد کوچک‌تر و خانگی نیز به کمک انواع کامپیوتر، لپتاپ، تبلت و حتی تلفن‌های هوشمند قابل انجام است.

اگر شما هم از فعالان حرفه‌ی موسیقی هستید، احتمالا نام اتاق مرگ یا Dead Room را شنیده‌اید. این اتاق یک اتاق کاملا اکوستیک مخصوص ضبط صدای ساز یا خواننده است. اگر شما هم قصد ساخت یک همچین اتاقی برای استودیو خانگی یا استودیو حرفه ای خود دارید می توانید از پنل‌های اکوستیک آرام گستر پارس استفاده کنید.

یک گزینه، استفاده از عایق‌های مختلف برای دیوار و عایق کوبه ای برای کف اتاق است. اما شما می‌توانید با صرف کمی زمان و تلاش، به کمک پنل‌های آکوستیک موجود در بازار، یک استودیو خانگی یا حرفه‌ای برای خود راه‌اندازی کنید. با استفاده از این تجهیزات، امکان عایق‌کاری صوتی هر اتاقی در منزل وجود دارد. با تجهیزات آکوستیک، می‌توانید حتی عایق صوتی اتاق خواب را هم انجام دهید. در این صورت، این اتاق هم محل مناسبی برای استراحت خواهد بود. هم می‌توانید با خیال راحت در آن کار کنید.

فوم آکوستیک چیست؟

شاید برای بسیاری از ما پیش آمده است که در منزل نشسته‌ایم. ناگهان صدایی از خیابان یا صدای بلند برنامه‌های تلویزیون همسایه‌هایمان را می‌شنویم. دلیل این امر آن است که ارتعاشات صوتی به طور طبیعی از طریق هوا و دیوارهای مشترک عبور می‌کنند.
این فرکانس‌ها را در جاهای مختلف، در طول ساعات شبانه‌روز دریافت می‌کنیم. با استفاده از عایق‌کاری اتاق محل زندگی یا کار، یا با استفاده از دیوارپوش عایق صدا، می‌توان مانع ورود این سر و صدای مزاحم به داخل اتاق شد.
فوم و پنل اکوستیک، در بسیاری از مکان‌ها قابل استفاده است. با توجه به آسان بودن نصب فوم آکوستیک استفاده از این تجهیزات امروزه در مکان‌های مختلفی دیده می‌شود. خانه‌ها، آمفی‌تئاترها و حتی سالن‌های ورزشی از مکان‌هایی هستند که استفاده از این پنل‌ها در آن‌ها رواج دارد.

فوم آکوستیک

مزایای استفاده از پنل آکوستیک

پنل آکوستیک، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عایق‌کاری صوتی اتاق است. برخی از مزایای استفاده از این تجهیزات را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 کاهش آلودگی صوتی

امواج صوتی درست مانند نور، می‌توانند از طریق حتی کوچکترین منفذ، در، دیوار یا هر ماده‌ای عبور کنند. تجهیزات آکوستیک برای کاهش آلودگی صوتی نصب می‌شوند. چرا که صدا و صداهای پس‌زمینه را بدون مسدود کردن صدا، بلکه با جذب آن، حذف می‌کنند. فوم آکوستیک برای کنترل انعکاس صوتی استفاده می‌شود. بنابراین عملکر آن با عایق صوتی تفاوت دارد.

افزایش کیفیت صدا

فوم‌های آکوستیک به صورت کاشی‌های هرمی یا گوه‌ای برش داده می‌شوند. آن‌ها نه تنها برای جذب صدا، بلکه با کاهش اکو، برای افزایش کیفیت صدا و گفتار در یک اتاق نیز کارکرد دارند.

فوم‌های صوتی، با کاهش دامنه امواج، انرژی صوتی را به عنوان گرما پراکنده می‌کند. برای افزایش این اثر، باید به اندازه‌ی مناسب شکاف هوا بین پانل‌های فوم و دیوارها وجود داشته باشد. در نتیجه، انرژی مورد نیاز برای گرم کردن اتاق نیز کاهش می‌یابد.

طراحی اتاق

اکثر صاحبان خانه، پنل آکوستیک را برای استودیوهای موسیقی یا مناطق کاری خود در نظر می‌گیرند تا بتوانند حریم خصوصی و تمرکز بیشتری در انجام کار خود داشته باشند. فوم آکوستیک از فوم پلی اورتان سلول-باز ساخته شده است. عایق‌های صوتی روکار با استفاده از این تجهیزات، می‌تواند در زیبایی دکوراسیون اتاق هم تاثیر داشته باشد.

انواع رنگ‌ها و بافت‌های فوم آکوستیک وجود دارد و شما می توانید این تم را هم به طراحی داخلی خانه خود اضافه کنید. بعضی از افراد می‌خواهند یک اثر کانتور برای اضافه کردن پیچیدگی و ظرافت در اتاق اعمال کنند. علاوه بر این، پنل‌های آکوستیک در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را به دیوارها، سقف، درب‌ها و سایر نقاط یک اتاق متصل کرد.

همچنین یک انتخاب مناسب برای عایق‌هایی که با طراحی اتاق سازگار باشند، عایق دکوراتیو است. این محصولات که در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند، علاوه بر خاصیت عایق، می‌توانند در تزئین اتاق هم به کار روند.

معایب استفاده از پنل و تجهیزات آکوستیک

در کنار تمام مزایایی که برای این تجهیزات بررسی کردیم، این پنل‌ها، دارای معایبی هم هستند که در ادامه، به آن‌ها می‌پردازیم.

 قابل اشتعال

از آن جایی که پنل آکوستیک به طور عمده از پلی‌اورتان تشکیل شده است، در هنگام سوختن دود زیادی را آزاد می‌کند. از این رو، این مواد ممکن است برای جلوگیری از آتش‌سوزی امن نباشند. استفاده از فوم‌های عایق صوتی شانه تخم‌مرغی، می‌تواند این مشکل را حل کند. چرا که کاملا در برابر آتش‌سوزی مقاوم هستند.

عملکرد نامناسب در صورت نصب نادرست

یکی دیگر از معایب وقتی است که فوم آکوستیک به درستی جایگذاری نشده و یا یک شکاف باز مانده باشد. اغلب افراد تصمیم می‌گیرند از دستورالعمل‌های پایه در اینترنت پیروی کنند و بررسی می‌کنند که همه‌ی پانل‌های آکوستیک به طور کامل شکاف‌ها یا اطراف درب را بپوشانند. اما این ممکن است کافی نباشد. هنگامی که طریقه نصب فوم اکوستیک درست نباشد، صدای زیادی را جذب نمی‌کند و فقط منعکس‌کننده‌ی امواج صوتی از یک دیوار به دیگری است. استفاده از خدمات نصاب‌های حرفه‌ای عایق صوتی، می‌تواند از بروز چنین مشکلی، پیشگیری کند.

قبل از طراحی اتاق، نه تنها باید به نشتی‌ها، رنگ دیوار، کف، ارتفاع سقف و بسیاری از موارد دیگر را بررسی کرد، بلکه برای کنترل صدایی که وارد اتاق می‌شود یا از آن خارج می‌شود نیز، باید برنامه‌ای داشت. نصب پنل آکوستیک که امواج صوتی را به شدت کاهش می‌دهد یک راه ارزان برای عایق صوتی خانه‌ی شماست.

فوم آکوستیک چیست؟

فوم و تجهیزات آکوستیک یا ابر آکوستیک یک نوع فوم صداگیر است. به عایقی گفته می‌شود که وظیفه ی آن جذب صوت، کاهش ارتعاش صدا، و نهایتا از بین بردن آلودگی صوتی می‌باشد. فوم‌های آکوستیک در انواع ضخامت‌ها،چگالی‌ها و ضریب جذب صوت‌های مختلف ارائه می‌شوند که البته میزان صداگیری آن‌ها نیز با این پارامترها رابطه مستقیم دارد.

کاربردهای فوم و تجهیزات آکوستیک

فوم‌های آکوستیک این روزها کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان، تکنولوژی و موسیقی پیدا کرده‌اند به طوری که تبدیل به حداقل‌هایی برای ساخت یک اتاق آکوستیک شده‌اند.
از فوم‌های آکوستیک در صنعت، در زمینه‌های زیر استفاده‌ی زیادی می‌شود:

کاهش صدا در ژنراتور، کمپرسور، چاله و کابین آسانسور

انواع و اقسام پمپ‌های پر سر و صدا و در ساختمان

برای صداگیری اتاق و دیوارهای مشترک منزل

این فوم‌ها آنقدر قوی هستند که در تمامی سینماها، سالن‌های کنفرانس و مناطق بسیار نزدیک به سر و صداهای بسیار بلند از آن‌ها استفاده می‌شود. برای کمک به درک سطوح سر و صدایی که معمولا از خارج شنیده می‌شود و مقادیر مربوط به دسی‌بل آن‌ها، ما یک نمودار ساده در زیر قرار داده‌ایم.

سر و صدای خارجی اندازه گیری شده بر حسب دسی بل (dB)

انواع صدابلندی صدا (دسی بل)
خش خش برگ‌ها0-5 دسی بل
آروم صحبت کردن30 دسی بل
سر و صدای شهر در شب45 دسی بل
سر و صدای محل کار50 دسی بل
صدای معمولی رادیو60 دسی بل
رانندگی ماشین در خیابان70 دسی بل
پخش استریو با صدای بلند80 دسی بل
در فاصله 3 متری از دریل خیابان90 دسی بل
بلند شدن هواپیمای جت100 دسی بل
جیغ زدن کودک115 دسی بل
سر و صدای زیاد که باعث آسیب شنوایی می‌شود120 دسی بل

آیا شانه‌ی تخم مرغ صدا را جذب می‌کند؟

اگر چه امروزه از شانه‌ی تخم مرغ به دلیل ساختار متخلخلش به عنوان یک پنل آکوستیک ارزان یاد می‌شود. اما این کارتن‌های تخم مرغ واقعا نمی توانند امواج صوتی را جذب کنند.

عایق شانه تخم مرغی آرام گستر پارس با ساختار ویژه و تراکم (دانسیته) بالای خود قادر به جذب صدا و جلوگیری از اکو شدن آن‌ها به بهترین شکل هستند. آن ها چسب‌دار بوده و به راحتی در محل مورد نظر شما نصب می‌شوند.

ضمنا از مدل حرارتی این نوع فوم‌ها نیز می‌توانید در سیستم‌های گرمایش از کف بهره‌گیری کنید.

روش‌های ساخت استودیو خانگی

امروزه، دورکاری یا کار از منزل، برای بسیاری از مشاغل پذیرفته شده است. اما برخی از حرفه‌های شغلی هم هستند که ذاتا، نیاز به کار درمنزل دارند. بسیاری از افرادی که به تولید محتوا مشغولند، معمولا از منزل کار می‌کنند. اما تولید محتوای صوتی مانند پادکست، می‌تواند چالش‌های بیشتری داشته باشد. البته ساخت عایق صوتی برای اتاق پادکست می‌تواند بسیاری از این چالش‌ها را حل کند. برخی از نکاتی که با رعایت آن‌ها می‌توانید یک استودیوی خانگی داشته باشید، عبارتند از:

  1. پرده‌های صوتی یا پتوهای ضخیم را به دیوار نصب کنید. با نصب پتوها به دیوار می‌توانید کمی صدا را جذب کنید. اگر مایل به هزینه کمی هستید، به جای آن، پرده‌های صوتی سنگین خریداری کنید. اگر دیوارهای ضخیم و عایق دارید، کار برای شما راحت‌تر خواهد بود.
  2. روش دیگر استفاده از کتابخانه است. با استفاده از قفسه‌های کتاب، می‌توانید اتاق را ضد صداتر کنید. پوشاندن یک دیوار با کتاب‌ها می‌تواند راه نسبتا موثری برای عایق‌کاری صوتی اتاق باشد.
  3. راه بعدی، ساکن کردن وسایل لرزان است. آیا تا بحال همسایه شما صدای موسیقی را به مقدار بیش از حد زیاد کرده است؟ در آن زمان بیش از همه متوجه چه چیزی شدید؟ معمولا اجسام لرزان بیش از بقیه تولید صدا می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد ما ساکن کردن وسایل لرزان است.
  4. جلوگیری صدا از طریق درب با استفاده از بستن حلقه‌‌های لاستیکی به پایین درب، یک راه موثر دیگر است. این موضوع باعث مسدود شدن شکاف بین در و کف اتاق خواهد شد.
  5. استفاده از پنل‌ها و فوم‌های آکوستیک، یکی از بهترین گزینه‌های شما است. این کار برای جذب فرکانس‌های کم تا زیاد انجام می‌شود. اکثر این پنل‌های آکوستیک قابلیت نصب راحتی دارند. این محصولات، معمولا به آسانی به دیوار چسبیده می‌شوند.
  6. از مواد ضخیم استفاده کنید. هرچه مواد ضخیم‌تر و متراکم‌تر باشند، صدای بیشتری را جذب می‌کنند.

شما می‌توانید بسته به هزینه‌ای که می‌خواهید برای این کار پرداخت کنید. از موارد بالا به دلخواه چند مورد را انتخاب کنید و آن‌ها را انجام دهید. البته برخی از موارد گفته شده نیز کاملا رایگان می‌باشد. شما با چند جابجایی در وسایل می‌توانید در کاهش صدا تاثیر گذار باشید.