مقالات

چگونه منزل خود را عایق صوتی کنیم؟راه‌های عملی جلوگیری از ورود صدا

نصب عایق صوتی در خانه

اگر تا به حال در ساختمان‌هایی مرتفع با دیوار‌های بلند و تعداد زیادی همسایه زندگی کرده باشید، احتمالا به این فکر افتاده‌اید که چگونه مانع از ورود صدای همسایگان به خانه‌ی خود شوید و یا برعکس هنگامی که قصد رفتن به کلاس موسیقی و خرید سازو یا سیستم صوتی برای منزل خود کرده‌اید، ممکن است از خودتان سوال کرده باشید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا از تنفر همسایه‌هایتان با نصب عایق صوتی به دلیل این صدا‌ها جلوگیری کنید.

دغدغه شما نسبت به صداها می‌تواند به موقعیت زندگی‌تان بستگی داشته باشد. به طور مثال شاید منزل شما نزدیک پارک باشد و دغدغه تان عدم ورود صدای کودکانی است که در آن‌جا مشغول بازی هستند و همچنین ممکنه است داشتن همسایه‌ای که موسیقی را با صدای بلند گوش می‌دهد شما را اذیت کند.

به طور کلی همواره تبادل صدا مابین واحدهای آپارتمان‌ها و صدای دیوار همسایه معضل ساز بوده و مانع آسایش و استراحت افراد می‌گردد. در مجموع به 2 روش نصب عایق صوتی در منزل که در این مقاله به آن اشاره می‌گردد می‌توان یک خانه را عایق صدا نمود.

  • الگوهای ساده
  • نصب عایق صوتی

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

نمونه کار های عایق صوتی آرام گستر پارس AGP

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

برای اجرای  هر دو روش، در ابتدای کار نیاز به بررسی فضای منزل می‌باشد.

برای نصب عایق صوتی فضای خود را بررسی کنید

اولین کار پیدا کردن منبع ورودی صدا و تمرکز کردن روی آن می‌باشد. به طور مثال اگر پنجره‌ها را عامل ورود می‌دانید روی آن‌ها متمرکز شوید و به همه نقاط ضعف توجه کنید زیرا صداها به راحتی می‌توانند از آن‌ها عبور کنند، این بررسی‌ها شامل هر درب و پنجره‌ای می‌شود. از شکاف ها غافل نشوید. مشکلات احتمالی درب های خود را بررسی کنید. اگر دیوارهای‌تان نازک می‌باشد از آن‌ها به سادگی عبور نکنید.

الگو های ساده نصب عایق صوتی:

  • نصب عایق صوتی و یا پرده های جاذب صوت با روکش های ضخیم بر روی دیوار:

شما می‌توانید مقداری از صدا را با قرار دادن و نصب نمودن روکش‌های ضخیم به دیوار از بین ببرید و آن را جذب نمایید.

اگر تمایل به هزینه کردن کمتری دارید، پرده های ضخیم صوتی را برای نصب بر روی دیوار انتخاب کنید.

  • استفاده از قفسه‌ یا جعبه های کتاب بر روی دیوار مشترک بین واحدها و عايق كردن ديوار اپارتمان:

با استفاده و نصب قفسه‌های کتاب، دیوارها ضخیم‌تر شده و در مقابل انتقال صوت مقاوم‌تر می‌گردند. قفسه‌ها و کتاب‌ها را طوری بر روی دیوار قرار دهید که تأثیر موثرتری در جذب صدا داشته باشند و مانع انتقال آن شوند.

علاوه بر دریافت یک کتابخانه خوب و مناسب از فروشنده آن، می‌توانید از آن به عنوان یک مانع برای انتقال صدا نیز استفاده کنید.

  • استفاده از لرزه گیرها:

آیا تابه‌حال همسایه‌ای داشته‌اید که صدای موسیقی خود را بلند کرده و لرزش آن بیش از هر چیز دیگری آزارتان داده باشد؟ بنابراین زمانی که می‌خواهید از بلندگوها و صدا پخش کن‌ها در خانه استفاده کنید از لایه‌ها و پرده‌های لرزه گیر صدا استفاده نمایید تا آزار و اذیت به افرادی که در پیرامون منزل شما هستند منتقل نگردد.

  • برای درب‌ها درزگیر نصب نمایید:

اگرچه نوارها می‌توانند صدای ورودی را کاهش دهند اما کافی نیستند زیرا ساختار درب شما همچنان دارای مشکل می‌باشد، بنابراین سعی کنید پس از استفاده از نوارها یک فوم برای پوشش کامل درب در نظر بگیرید و در صورت عدم رفع مشکل به فکر تعویض درب خود باشید. ضمنا می‌توانید از پنل‌های فایبرگلاس نیز در بالای درب کرکره‌ای خود نیز استفاده کنید، درست است که زیباترین گزینه نیستند اما می‌توانند شما را در ایجاد درب ضد صدا کمک کنند.

  • استفاده از قطعات و یا پانل‌های صوتی، صداگیر دیوار آپارتمان:

پانل‌های صوتی و انواع پنل آکوستیک با ابعاد 2×1 متر با عمق 5 سانتیمتر را خریداری و با جداکردن روکش چسب آن، بر روی دیوار بچسبانید. این کار جذب فرکانس‌های کم و متوسط صدا را به خوبی انجام می‌دهد. برخی از این قطعات صوتی، قبلا چسبدار شده‌اند تا بطور یکنواخت و به خوبی بر روی سطوح بچسبند.

در صورتی که از مدل‌های پشت چسبدار و یا خودچسب برای نصب عایق صوتی استفاده نشده باشد، از اسپری چسب، برای چسباندن پانل به دیوارها و یا سقف استفاده می‌گردد.

بر اساس مقدار مورد نیاز، شما می‌توانید تمام و یا بخشی از سطح مورد نظرتان را با این لایه‌های صوتی پوشش دهید. این امر بخصوص اگر فضایی برای تمرین موسیقی و یا اتاق صدا باشد باعث کاهش سر و صدا در داخل آن محیط و تمرکز حواس می‌گردد.

این قطعات عمدتا متشکل از فایبرگلاس با نایلون‌های لایه لایه شده‌ی نازک هستند که دارای بالاترین امتیاز در مقدار جذب صدا در میان تمام روش‌هایی که گفته شد می‌باشند اما دارای گران قیمت‌ترین روش نیز برای از بین بردن صدا هستند.

  • عایق صوتی کردن پنجره‌ها

اگر در خیابان شلوغی زندگی می‌کنید، احتمالا استفاده از نوارها مشکل شما را حل نخواهند کرد و برای عایق صوتی کردن پنجره‌های خود باید فکر جدی تری کنید. همچنین در این رابطه می‌توانید از پرده های آکوستیک نیز استفاده کنید.

نصب عایق صدا :

  • استفاده از مواد ضخیم صوتی:

استفاده از مواد ضخیم‌تر و متراکم‌تر که دارای دانسیته یا چگالی بالاتری هستند، باعث افزایش جذب صدا می‌گردد. حداقل استفاده از 6 سانتیمتر دیوار حائل و یا دیوار گچی را بجای اندازه‌های نازکتر آن انتخاب نمایید.

اگر بر روی دیوار ساخته شده موجود می‌خواهید کار کنید و آن را برای نصب عایق صوتی در نظر دارید یک قاب یا سازه اساسی برای دیوار مطابق کلیپ ایجاد نمایید و آن را به سطح دیوار اصلی به وسیله پیچ وصل نمایید و سپس آن را با یک لایه جدید از گچ بپوشانید.

  • استفاده از 2 لایه دیوارپوش ضخیم صوتی:

هر گاه صدا از میان لایه‌های مختلف دیوار عبور نماید، در هر لایه مقداری از این انرژی صوتی جذب و مقداری نیز از آن منعکس می‌گردد. ضمن اینکه درصدی نیز از آن لایه عبور می‌نماید.

تفکیک روشی است که در آن دیوار متشکل از 2 لایه و یا بیشتر از ورق یا گچ باشد که این روش نصب عایق صوتی نقش موثرتری را در از بین بردن و انتقال صدا ایجاد می‌نماید. استفاده از چند لایه گچی یا لاستیکی دیوارپوش، فرکانس‌های پایین صوتی را با کم نمودن رزوناس صوتی دیوار قطعا مسدود می‌نماید. اگر بین دیوار گچی تا دیوار اصلی نیز فاصله‌ای در حد 5 الی2 سانتیمتر و یا کمتر از آن باشد، برای اثربخشی بیشتر این روش استفاده از ترکیب دمپینگ‌های صوت (عایق صوتی) توصیه می‌گردد.

  • از 2 لایه ستون دیوار استفاده نمایید:

اغلب دیوارها شامل یک ردیف سازه یا استاد(Stud)، با ایجاد 2 لایه دیوار هستند. البته صدا به راحتی از میان این ناحیه عبور می‌نماید.

هنگام ساخت یک دیوار جدید بر روی دیوار قبلی، می‌بایست یک ردیف دوتایی از ستون‌ها را همانند طرح نشان داده شده یکی را در میان لایه دیگری قرار داد. که البته در این روش نیاز به فضای کافی بین دو ردیف سازه را دارا می‌باشد و ضخامت دیوار را افزایش چشمگیری می‌دهد.

  • نصب عایق صوتی با استفاده از گیره‌های صوتی به همراه کلیپس‌ها یا کانال‌ها:

این گیره‌ها مابین سازه‌ها یا همان استادها و دیوارپوش‌ها یا دیوارهای گچی قرار می‌گیرد که باعث ایجاد یک مانع جدید برای صدا می‌گردد.

این گیره‌ها موثرترین روش جذب صدا با دارا بودن اجزای لاستیکی سنگین می‌باشند. به این صورت که آن‌ها را به داخل سازه‌ها یا استادها پیچ می‌کنند، سپس کانال‌ها یا کلیپس ها را بر روی آن قرار می‌دهند و بعد دیوارپوش یا دیوار گچی را بر روی آن با پیچ نصب می‌نمایند.

کانال‌ها یا کلیپس‌ها از جنس فلز فنری و ارتجاعی هستند که برای نصب عایق صوتی بر روی آن‌ها طراحی شده‌اند. همانند گیره‌ها بر روی سازه یا استاد پیچ می‌شوند و روی آن‌ها نیز دیوارپوش و یا گچ قرار می‌گیرد. در این روش می‌توان سازه را ایجاد نمود و در بین این سازه‌ها مواد مختلف عایق صوتی را قرار داد و روی آن نیز دیوارپوش و یا دیوار گچی کشید.

  • چگونه دیوار را عایق صدا کنیم ؟ دیوارها را با یک ترکیب از چسب های صوتی پر نمایید:

این مواد جادویی انرژی صدا را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. این مواد می‌توانند در بین لایه‌های دیوارپوش، کف و یا سقف منازل استفاده شوند که دیوارپوش را به سازه دیوار متصل می‌نمایند. این امر باعث جذب نویز در فرکانس‌های پایین می‌گردد. چنانچه فرکانس‌هایی همچون سینمای خانگی و باس‌های صوتی وجود داشته باشد، آن‌ها را ایده آل می‌نمایند.

این مواد با نام‌های چسب‌های صوتی و یا چسب‌های ویسکوالاستیک برای عايق صدا كردن ديوار اپارتمان در بازار به فروش می‌رسند. به جای نصب عایق صوتی می‌توانید از این روش نیز استفاده نمایید.

  • ایجاد فوم عایق صدا بر روی دیوار یا دمپ کننده های صوتی:

روش‌های ترکیبی یکی از بهترین روش‌ها برای عایق نمودن صدا می‌باشند که شامل تنوع بسیار زیادی در بازارها هستند. اگر روش‌های توضیح داده شده مشکل صدا را بطور کامل بر طرف نکرد، می‌توانید از فوم‌های عایق صوت استفاده کنید.

فوم‌های عایق صوت یکی از بهترین عایق‌های صدا می‌باشند که در میان لایه‌های صوتی که قبلا توضیح آن‌ها بیان شد قرار می‌گیرند. البته این روش یکی از گزینه‌هایی است که بیشترین هزینه را برای آن باید پرداخت نمود.

  • پر نمودن تمامی شکاف ها با درزبندهای صوتی:

ترک‌ها و درزهای بسیار کوچک نیز می‌توانند عایق صدا را با ضعف روبرو کنند. این درزها توسط مواد آکوستیکی پر می‌گردند.

  • عایق های صوتی سقف و کف:

سقف‌ها و کف‌ها را می‌توان با بسیاری از روش‌های مشابه و مناسب که برای دیوارها بیان شد، عایق صوت نمود. همچنین عایق‌های مخصوصی هم برای عایق‌کاری این بخش از منزل وجود دارد. این عایق‌ها، با نام عایق کوبه ای شناخته می‌شوند. بطور رایج اغلب خانه ها دارای یک یا دو لایه دیوارپوش یا دیوارگچی به همراه چسب‌های مخصوص صوت که بین آن‌ها قرار می گیرد دارند، ضمن اینکه می‌توان از مواد فوم عایق نیز در بین آن استفاده کرد. به عنوان یک مرحله اضافی ساده، پوششی در کف را با نصب تشک‌های صداگیر ایجاد می نمایند.

البته یک گزینه‌ی دیگر هم استفاده از عایق‌هایی با قیمت ارزان، مانند عایق دکوراتیو است. البته این عایق‌ها، به طور کامل نمی‌توانند جلوی رفت و آمد صدا را بگیرند. اما تاثیر زیادی در کاهش آن دارند.

عایق کردن لوله‌ها

یکی دیگر از عواملی که باید در نصب عایق صوتی و عایق کردن خانه به آن توجه کنید، استفاده از عایق الاستومری برای لوله‌ها است. این عایق‌ها، بیشتر کاربرد حرارتی دارند و از هدر رفتن دمای لوله‌ها جلوگیری می‌کنند.

در ادامه به طور خلاصه و عملی به بررسی چگونگی عایق صوتی کردن خانه‌های قدیمی می‌پردازیم.

عایق صوتی کردن خانه های قدیمی

ساخت یا تغییر یک اتاق برای مهار صدا بسیار ساده تر از آن است که یک اتاق کاملا ضد صدا ساخت. تصحیح صدا فرآیندی است که در آن برای رسیدن به آرامش و کاهش صداهای مزاحم عمل می شود. در برخی مکان ها که میزان حساسیت به صداهای مزاحم به شدت بالاست، از دیوارهای دولایه، اتاق درون اتاق و همچنین استفاده زیاد و کامل از فوم شانه تخم مرغی و عایق های صوتی دو طرف صاف استفاده می‌شود. اما عایق صدا در آپارتمان که این حساسیت پایین‌تر است دیگر نیازی به استفاده از دیوارهای دولایه و باقی موارد نیست.

روش های عایق صوتی کردن خانه های قدیمی

خانه‌های قدیمی به احتمال زیاد با انواع عایق‌های صوتی ساخته نشده‌اند. آن‌ها دارای دیوارهای کم ضخامت و پنجره‌های نازک هستند و احتمالا زیاد صدای مزاحم از آن‌ها عبور کند. احتمالا صدای عبور و مرور و حتی صدای گربه ها نیز از بیرون به داخل خانه منتقل شود. در ادامه تنها مواردی که باید در عایق صوتی کردن خانه‌های قدیمی به آن دقت کرد را بیان می‌کنیم.

  • عایق کردن دیوارها
  • عایق کردن سقف و کف
  • عایق کردن پنجره ها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *